|

Takaisin rakkauden virtaan

Hei, olen Katri ja haluan lisätä maailmaan rakkautta.

Se on mun intohimo ja missio. Elämän tarkoitus. Takaisin rakkauden virtaan pääsemiseksi on monia tapoja ja aion pureutua joihinkin tapoihin tämän ja seuraavien blogitekstieni avulla. Jos tästä olisi apua edes yhdelle ihmiselle niin, että rakkauden virta pääsisi liikkeelle edes hitusen paremmin.

Mistä sitten voi huomata, että on tukossa, stressaantunut tai joku muu asia tukkii rakkauden virtaa? Tässä muutama esimerkki:

  1. Oletko jatkuvasti kiukkuinen ja pinna napsahtaa poikki pienestä?
  2. Tunnetko itsesi yksinäiseksi?
  3. Käytkö jatkuvaa keskustelua itsesi kanssa pääsi sisällä?
  4. Onko elämänilo hukassa?
  5. Soimaatko itseäsi tai muita kaikesta mikä ei suju juuri niin kuin olit ajatellut?

grayscale photography of man lying on floor
Älä jää yksin ongelmiesi kanssa.

Eikö olisi ihanaa jättää taaksesi edes jotain niistä asioista, jotka tuntuvat raskailta ja vievät energioitasi alas ja vaihtaa se keveyteen ja virtaukseen? Esittelen sinulle muutaman tavan, joista voit napata itsellesi parhaiten sopivat vinkit.

1. Oletko jatkuvasti kiukkuinen ja pinna napsahtaa poikki pienestä?

Jos jatkuvasti kiukuttaa, niin myös pinna palaa helposti sekunnissa. Siinä ei ehdi ajatella rakentavia tapoja hoitaa tilannetta tai sopivia sanoja, vaan sisuksista kumpuaa alitajuinen reaktio, joka harvoin on tilanteeseen sopiva. Kiukun hoitaminen kiukkuilemalla ei yleensä luo harmoniaa tai iloa elämään, mutta mitä ihmettä sitä sitten voisi tehdä. Tunteiden patoaminen sisuksiinsa ei ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu, vaan saa meidät voimaan entistä huonommin.

Jatkuva kiukku kertoo kehon olevan stressitilassa. Silloin on äärimmäisen tärkeää ottaa omaa aikaa ja levätä tarpeeksi. Jos tuntuu, ettei tähän ole aikaa, niin silloin tarvitset lepoa erityisen paljon. Mieti silloin, onko oikeasti totta, että aikaa ei ole. Kaikelle tärkeälle on raivattava aikaa kalenterista ja itsestä huolehtiminen on kaikkien kannalta tärkeää. Jos omat voimat loppuu, niin silloin mikään ei hoidu ja kaikki voivat huonosti.

Oman lepoajan laittaminen kalenteriin voi tuntua hassulta, mutta se voi olla keino saada tarpeeksi lepotaukoja, jotta stressi alkaisi edes vähän helpottamaan. Voit varata aikaa, vaikka vain 15 minuuttia, mutta pidä kiinni tästä itsellesi varatusta ajasta. Sovi läheistesi kanssa, että et ole silloin tavoitettavissa ja laita puhelin äänettömälle. Maailma ei romahda 15 minuutin aikana tai edes tunnin aikana. Kukaan meistä ei ole niin tärkeä maailman kannalta katsottuna.

woman in white floral dress lying on white textile
Keho ja mieli tarvitsevat riittvästi lepotaukoja.
2. Tunnetko itsesi yksinäiseksi?

Oletko jäänyt koronan takia yksin? Tai tunnetko, ettei läheisesi kuule sinua? Ymmärrä sinua? Meillä on ihmisinä perustarve olla toisiin yhteydessä ja tulla kuulluiksi ja hyväksytyiksi sellaisina kuin olemme. Jos emme saa tätä tarvetta tyydytettyä lähipiirissämme, niin missä sitten?

Lainaan tähän Naiseuden Voima -sivuston hyvää selitystä naistenpiireistä. Siinä tulee mielestäni loistavasti esille naistenpiirien voima.

”Entisaikoina naiset kokoontivat piireihin, jakamaan sydäntään, purkamaan tunteitaan, palautumaan ja vahvistumaan naisina. Nykyään eläessämme hyvin maskuliinisessa, kiireisessä, suorituskeskeisessä kulttuurissa, jossa paikkaa naiseuden vahvistamiselle ei juurikaan ole. Täten koemme helposti kuormitusta, levottomuutta, turhautumista, ahdistusta ja väsymme arjessa. Patoamme kasaantuneita vihan tunteita sisäämme tai puramme niitä ympäristöömme negatiivisella tavalla.

Naistenpiirit ovat onneksi tulossa takaisin ja niille tuntuukin olevan kovasti kysyntää. Naisten piiri on tässä ajassa mahtava tapa päästä palautumaan ja voimaantumaan naisena sekä päästä henkisessa kasvussa eteenpäin. Piirissä on tarkoitus löytää oman sydämen ja tunteiden äärelle ja aktivoida feminiininen, hyvällä tavalla vastaanottava ja antautuva voima. Piirissä voit olla täysin omana itsenäsi sellaisena, kuin siinä hetkessä olet. Irti rooleista, yrityksestä olla jotain muuta, yrityksestä tietää mitä pitää tai tulee sanoa jne.

Piirissä opimme samalla todella tärkeää taitoa, kuuntelemista, sillä jokainen puhuu vuorollaan eikä puhujaa kommentoida. Helposti naisten välinen kommunikointi lähtee mielestä käsin. Annamme ja jopa tuputamme neuvoja ja näkemyksiämme, mietimme etukäteen, mitä sanomme ja miten reagoimme toiseen ennen kuin aidosti kuuntelemme tunnetta toisen sanojen takana. Monesti kaipaamme ainoasti tulla kuulluksi ja nähdyksi sen hetkisen tunteemme kanssa. Piirissä tämä on mahdollista. Voimme saada pyyteetöntä rakkautta ja tukea kanssasisarista ja vahvistaa sisäistä äitiämme. Saamme turvaa olla oma itsemme, kokonaisuudessamme. Piirissä läpikäydyt asiat ovat ehdottoman luottamuksellisia.”

Naistenpiireissä voidaan jakamisen lisäksi tehdä yhteisesti meditaatioita, tanssia, rupatella teekupposen äärellä tai ihan mitä vain, mikä tuntuu hetkeen sopivalta. Piireissä on yleensä ohjaaja, joka suunnittelee illan kulun ja pitää huolta siitä, että jokaisella olisi turvallinen olo osallistua. Piireissä voi olla jokin yhteinen teema, jonka puitteissa jaetaan kokemuksia ja ajatuksia, mutta piiri voi olla myös ilman yhteistä teemaa.

Jos haluat kokea Lahdessa tällaista naistenpiiriä, niin tervetuloa Rakkaudenvirran naistenpiireihin 20.2., 20.3., 24.4. ja 22.5.2022 klo 17.00 – 19.00 Studio Rauhaan. Voit ostaa paikkasi tästä linkistä tai osoitteessa www.rakkaudenvirta.fi. Illan hinta on 10€.

group of women facing backward
Naistenpiireissä on voimaa!
3. Käytkö jatkuvaa keskustelua itsesi kanssa pääsi sisällä?

Välillä aivot sauhuavat ajatuksista. Joku huolestuttava asia pyörii jatkuvasti mielessä tai kertaamme vanhoja tapahtumia. Mietimme mitä olisi pitänyt sanoa tai jättää sanomatta. Mielessä asioiden vatvominen lisää stressiä ja pitää meidät ylivireänä. Illalla rauhoittuminen ei onnistu ja nukahtaminen vaikeutuu. Rakkauden virtaan pääseminen tällaisessa tilassa ei onnistu millään.

Oletko kokeillut ohjatun meditaation tekemistä? YouTube on pullollaan suomenkielisiä ohjattuja meditaatioita. Niitä voi kuunnella vaikka nappikuulokkeilla, juuri ennen nukahtamista ja saada ajatukset katkeamaan ja keskittymään hetkeksi johonkin muuhun. Esimerkiksi kehomeditaatio rauhoittaa kehon ja mielen, jolloin nukahtaminen helpottuu ja unen laatu paranee. Kokeile vaikka siskoni Liilan tekemää kehomeditaatiota yrityksensä Virvaliekin YouTube-kanavalla. Sieltä löydät pari muutakin ohjattua meditaatiota ja lisää on tulossa.

woman in yellow and teal top sleeping beside lavenders
Meditoida voi missä vain.

4. Onko elämänilo hukassa?

Joskus emme muista mitä kaikkea ihanaa oikeasti elämässämme on. Kiitollinen voi olla monista asioista, vaikka siitä, että saa olla lämpimät villasukat jalassa ja varpaita ei palele. Jokaisessa päivässä on monta asiaa olla kiitollinen ja kiitollisuus tuo iloa ja onnellisuutta elämään.

Jos siis ilo on hukassa, niin kokeile kiitollisuus-päiväkirjan pitämistä. Kirjaa joka ilta nukkumaan mennessäsi, mistä asioista sinä päivänä olet kiitollinen. Asiat voivat olla isoja, kuten rakkaat ihmiset ja eläimet, asunto, työ ja terveys, jos sinulla näitä asioita löytyy elämästäsi. Tai sitten asiat voivat olla hyvin pieniä, kuten aamukahvi tai tee, että sai käydä lämpimässä suihkussa, että ajatteli rakkaitaan (vaikka edesmenneitä) tai lähetti sydämestään rakkautta maailmalle. Kirjaa kaikki siinä hetkessä mieleen nousevat ihanat asiat, joista voit olla kiitollinen.

Tehtyäsi kiitollisuus-päiväkirjaa jonkin aikaa, voit lukea muistiinpanojasi ja tuntea kiitollisuuden aiheet kehossasi. Itselläni tämä ainakin nostattaa monia hyviä tuntemuksia, kuten iloa. Muistellessasi millä mielialalla olit päiväkirjaa aloittaessa, voit toivottavasti havaita päässeesi ainakin hitusen paremmin rakkauden virtaan mukaan ja kiitollisuuden sekä ilon lisääntyneen elämässäsi.

5. Soimaatko itseäsi tai muita kaikesta mikä ei suju juuri niin kuin olit ajatellut?

Huomaatko kritisoivasi itseäsi jatkuvasti tai puhutko itsellesi rumasti omassa mielessäsi? Tämä vie omaa voimaasi ja energiaasi alaspäin ja kuormittaa sinua. Jos et itse puhu itsellesi kauniisti, niin kuka sitten puhuisi?

Yksi tapa päästä takaisin rakkausen virtaan, on muuttaa ajattelua positiivisemmaksi ja rakkaudellisemmaksi. Pyri muuttamaan ajattelemasi lause heti havaittuasi puhuvasi itsestäsi pahasti tai kritisoivasti itseäsi. Esimerkiksi tähän tyyliin: ”Olen kamalan näköinen ilman meikkiä.” => ”Arvostan luonnollisuuttani. Näytän muillekin, että jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on.” Tai: ”Miksi en taaskaan saanut käytyä lenkillä.” => ”Osasinpa hyvin kuunnella itseäni. Tänään tarvitsin lepoa.”

Voi vaatia sinnikkyyttä, jotta saa itsensä soimaamisen loppumaan ja siinäkin kannattaa olla itselleen armollinen. Ajatusten muuttaminen ei tapahdu hetkessä ja siitäkään ei pidä itseään soimata. On hyvä muistaa, että jos oikeasti tarvitsee liikuntaa, niin siihen ei auta itsensä soimaaminen, vaan kehuminen pienistä onnistumisista. Pienistä onnistumisista kasvaa iso virta ja lopulta voi päästä vuolaaseen itsensä rakastamisen virtaan, takaisin rakkauden virtaan. Siihen virtaan kun pääsee mukaan, niin virta vaikuttaa kaikkiin ympärilläsi oleviin.

woman taking selfie
Kun pääset takaisin rakkauden virtaan, niin rakkaus leviää ympärilläsi oleviin.

Jos sinulla heräsi kiinnostus palveluitani kohtaan, niin painamalla alla olevaa nappia, voit varata ilmaisen 20-30 min konsultaatioajan, jotta voin kertoa lisää palveluistani. Samasta paikasta voit varata myös hoitoaikoja. Pääsivulleni pääset tästä linkistä.